Este un comportament repetat și intenţionat prin care agresorul își persecută, rănește, intimidează victima verbal, relaţional și/sau fizic. Comportamentul poate fi învăţat în familie sau în alte medii și este favorizat de diferenţele sociale, de etnie, religie, gen, comportament, putere, caracteristici fizice, etc. Efectele asupra victimei sunt adesea devastatoare din punct de vedere emoţional și comportamental.
- Bullyingul începe în clasele primare și escaladează.
- Tipuri de bullying: verbal (porecle, jigniri, amenințări, zvonuri), fizic (lovituri, îmbrânceli,
aruncat cu obiecte în victimă), relațional (adesea între fete, agresorul consolidându-și poziția prin amenințări, izolare, manipulare), social (excludere, defăimare cu privire la statutul social - copii cu părinți plecați la muncă în străinătate, săraci, etc), cyberbullying (mesaje sau imagini defăimătoare transmise în mediul online, în special în jocuri în rețea sau aplicații precum WhatsApp sau Snapchat.
- Mobbingul - o agresare verbală sau emoțională a grupului față de individ prin discreditare, izolare (se poate întâmpla când clasa este stârnită împotriva “copilului problemă”).
- În fenomenul bullying sunt implicați agresorul, victima, audiența.
Agresorul - poate fi o victimă care vrea să rănească așa cum a fost rănită, umilită. Poate fi un copil care vrea să fie popular demonstrându-și puterea asupra celorlalți sau distrându-se pe seama lor. Blamarea, pedepsirea sa nu face decât să înrăutățească lucrurile. Întotdeauna un copil „rău” este un copil descurajat. El nu trebuie izolat, eliminat, ci are nevoie să-i fie câștigată cooperarea, să aibă iar încredere în el și în ceilalți.
Victima - poate fi un copil diferit, temător, supraponderal sau subponderal, cu simț al umorului
scăzut și o stimă de sine scăzută. Adesea se supără, se retrage, acuză dureri, nu mai vrea să meargă la școală. Și victima este un copil descurajat care nu are încredere să spună pentru că știe că nu va fi ajutat, îi este rușine, teamă, nu vrea să o „pățească” mai rău.
Audiența (spectatorii, martorii) - agresorul are nevoie să fie văzut de alți copii ca să poată fi recunoscut drept lider, puternic, popular. Adesea martorii joacă un rol esențial în perpetuarea
fenomenului, pot chiar să instige sau să aplaude. Și martorii pot fi descurajați și acționează așa
de teamă să nu cadă victime, se simt neputincioși, nesiguri, simt presiunea grupului.
Învățătorul poate corecta sau completa educația primită de copil în familie. Are avantajul de
a putea activa puterea grupului în mod constructiv. Atât agresorul, cât și victima și martorii pot să aibă o stimă crescută și să renunțe la comportamentele nedorite dacă învață cooperarea. Fiecare copil are ca nevoi emoționale de bază nevoia de a aparține și nevoia de a fi semnificativ. Fiecare dintre cei trei „actori” poate să simtă aceste lucruri în mod pozitiv, constructiv și să beneficieze de puterea grupului. Nu trebuie lucrat pe tema bullyingului cu orice preț, dar trebuie stimulată prietenia, cooperarea între copii.
Recomandare!
Acordați 5-10 minute temei ,, Prevenirea, recunoașterea și gestionarea bullyingului’’ şi explicaţi elevilor informațiile de mai sus. După aceea, recomandați elevilor să rezolve activitățile pregătite în sectiunea Pentru elevi şi să vă transmită fotografiile şi fişierele Word cu rezultatele activității lor. Vă dorim spor la treabă!