Tema 1: "Igiena minţii şi a corpului"

Igiena minţii

Copiii cu o bună sănătate mentală sunt capabili să obțină și să mențină o funcționare psihologică și socială optimă și o stare de bine. Ei au simț al propriei identități și valori, o familie sănătoasă, relații cu semenii și abilitatea de a învăța, de a fi productivi și capacitatea de a aborda provocările dezvoltării și de a utiliza resursele culturale pentru a maximiza creșterea. Mai mult, o bună sănătate mentală a copiilor este crucială pentru activitățile lor sociale și participarea lor economică. (sursa: Organizația Mondială a Sănătății)

Ca noi toți, copilul este o ființă bio-psiho-socială și multe dintre suferințele ce apar în dezvoltarea sa biologică și psihologică pot fi ameliorate sau rezolvate în mediul social. Prima comunitate din care el face parte este familia, iar următoarea este școala.

Atât în familie cât și la școală copilul are nevoie să simtă că aparține și că este semnificativ (că are un rol). Când aceste nevoi psihologice de bază nu îi sunt împlinite le va obține prin comportamente nedorite, problematice pentru el și pentru ceilalți.

Spre deosebire de adulți copilul, deși are rațiune și creativitate, nu are experiențe. Iar pentru a fi independent, a avea o stimă de sine bună și a fi cooperant în grup, are nevoie de oportunități de creștere. Nu toți copii au parte de un mediu familial sau școlar armonios, stimulativ, sigur, dar pot crește atâta timp cât cineva îi privește cu drag, cu încredere și le oferă oportunități.

Astfel, în primul rând, copilul are nevoie să îi zâmbiţi cu drag și să îl invitați să se conecteze cu ceilalți (așa va simți că aparține), să contribuie (se va simți capabil), să conteze (va simți că e semnificativ) și să aibă curaj (simte că poate face față).

Încurajarea - copilul are nevoie de cuvinte care să îi confirme faptele. Regula este: încurajează fapta, nu făptașul. Astfel, în loc să îi spuneţi unui copil că e frumos, deștept, îi spuneţi că a făcut un lucru bun, că apreciaţi inițiativa lui.

Folosiţi consecința logică și nu pedeapsa. Diferența între cele două e dată de trei caracteristici: reacția adultului trebuie să fie pe un ton calm, să fie legată de faptă și să fie rezonabilă.

Ca adult e bine să știţi că fricile dumneavoastră, anxietățile, sunt simțite, percepute de copil care adesea este copleșit și neajutorat, uneori chiar disperat și nu poate vorbi despre asta. Este recomandabil ca dumneavoastră, adultul, să rămâneţi cât mai puțin în contact cu știrile care vă anxietează, să trageţi aer în piept, să vă relaxaţi înainte de întâlnirea cu copiii. Măsurile de protecție trebuie comunicate firesc, sub formă de joc, acompaniate de cântecele sau ritmuri muzicale.

IGIENA personală. Cum ne păstrăm corpul curat și sănătos.

Igiena personală este unul dintre aspectele importante ale vieții fiecăruia dintre noi. Un corp bine îngrijit înseamnă nu doar un corp curat ci și unul care este ținut departe de microbi și, implicit, de boli. Încă de mici, este important să aflăm că igiena corectă este vitală pentru noi ca indivizi precum și pentru comunitatea din care facem parte.

Prin igiena corectă înțelegem o serie de reguli și acțiuni care previn îmbolnăvirea și răspândirea bolilor. Igiena corectă se aplică și atunci când ești bolnav dar și când trebuie să te ferești de boală. Există o serie de boli numite ”virale”, cauzate de virusuri, care se pot răspândi foarte ușor. Din această categorie fac parte gripa, hepatita, gastroenterita, varicela etc. Aceste boli sunt răspândite prin:

• Tuse sau strănut

• Mâinile murdare sau care nu au fost curățate corespunzător și care ating fie propriul corp, fie obiecte care vor intra în contact cu alte persoane (clanțe, mânere, pahare, pixuri etc).

Copiii trebuie să îşi însuşească urmatoarele reguli simple pentru a preveni răspândirea microbilor:

• Acoperă gura și nasul cu un șervețel atunci când tușești sau strănuți!

• Folosește un șervețel atunci când îți sufli nasul!.

• Aruncă imediat șervețelul folosit în coșul de gunoi.

• Dacă nu ai șervețel, tușește / strănută în partea superioară a brațului sau în cot. NU în mâini și nici pe palme!

• Spală-te pe mâini după ce ai tușit, strănutat sau ți-ai suflat nasul!

• Spală-te cu apă și săpun! Dacă nu le ai la dispoziție, folosește dezinfectant de mâini pe bază de alcool!

• Evită atingerea ochilor, nasului sau a gurii dacă nu ai mâinile proaspăt spălate!

• Evită contactul apropiat cu bolnavii!

• Dacă tu ești bolnav, păstrează distanța față de ceilalți oameni pentru a nu transmite microbii. Și respectă regulile de mai sus atunci când strănuți sau tușești!

• Stai acasă dacă ești bolnav. În felul acesta vei opri transmiterea microbilor către oamenii sănătoși și vei preveni răspândirea bolii.

CÂND E NECESAR SĂ TE SPELI PE MÂINI?

• Înainte, în timpul și după prepararea alimentelor

• Înainte de a consuma alimente

• După folosirea toaletei

• După ce ți-ai suflat nasul, ai tușit sau ai strănutat

• După atingerea unui animal

• După atingerea gunoiului

ALTE REGULI DE IGIENĂ

o Spală-ți zilnic corpul!

o Spală-te pe dinți de două ori pe zi, dimineața și seara, înainte de culcare!

o Păstrează-ți unghiile curate, taie-le și curăță-le regulat!

o Îmbracă zilnic haine curate!

Recomandare!

Acordați 5-10 minute temei Igiena minţii şi a corpului și explicaţi elevilor informațiile de mai sus. După aceea, recomandați elevilor să rezolve activitățile pregătite în sectiunea Pentru elevi şi, în cazul în care orele sunt desfăşurate online, să vă transmită fotografiile şi fişierele Word cu rezultatele activității lor.

Succes!